miercuri, 6 iunie 2012

Proiect de lecție - RELIEFUL FLUVIAL, clasa a IX-a


PROIECT DE LECȚIE 



Data: 22.01.2010
Clasa : a IX-a F
Unitatea de învățământ: Grup Școlar  Agricol ‘’Dr.C. Angelescu ‘’ Găești
Profesor : Liliana Șetreanu
Unitatea de învățare: Relieful terestru
Subiectul lecției: Relieful fluvial și glaciar
Tipul lecției: combinată (mixtă)

Competențe specifice:

   1.1. utilizarea terminologiei științifice și disciplinare specifice (concepte, noțiuni) pentru prezentarea unei informații pertinente;
  3. 2. Sesizarea unor succesiuni de procese naturale;
   5.4. Utilizarea unor metode și tehnici simple, specifice diferitelor discipline științifice, pentru analiza uno elemente ale reliefului .

Obiective operaționale:

a) de cunoaștere și analiză:
v    Să precizeze agenții și procesele care au dus la formarea reliefului fluviatil și glaciar;
v    Să cunoscă formele  reliefului fluvial și glaciar ;
v    Să identifice pe suporturi grafice elementele reliefului fluvial;
b) psihomotorii:
v    Să localizeze pe suporturi grafice și cartografice arealele cu diferitele tipuri de ghețari.
v     Să dezvolte exercițiul de analiză și interpretare a modelelor geografice ce conduc la accesibilitatea învățării.

c) afectiv – atitudinale:
v     Să manifeste interes, curiozitate științifică pentru problematica tipurilor de relief;
v     Să dezvolte curiozitatea pentru cunoaştere, explorare,;
v     Să aibă o atitudine pozitivă faţă de educaţie.

Metode folosite: conversația, explicația, modelarea, problematizarea, joc didactic interactiv.
Mijloace de învăţământ: Harta fizică a lumii,, manualul, secvențe AEL-relieful fluvial,  material Power Point – ‘’ Ghețarii‘’,  tabla, calculator, videoproiector, fișe de evaluare.
Strategia didactică:euristică, dirijată, deductiv-inductivă
Organizarea clase: frontală, independent-individuală.
Nivelul clasei: corespunde nivelului programei
Loc de desfăşurare: cabinetul de geografie 
Durata: 50 min.

Bibliografie:
¨      Dlamă Maria Eliza (2002) – Modele, strategii și tehnici didactice activizante cu aplicații în geografie, Editura Clusium, Cluj Napoca;
¨      Ilinca N., Mândruț O. (2006) – Elemente de didactică aplicată a geografiei, Ed. CD Press, București;
¨      Neguț S. et all (2004) – Geografie fizică generală: Manual pentru clasa a IX-a, Ed. Humanitas Educațional, București.  
¨      Pehoiu Gica (2007) – Geografia. Considerente didactico-aplicative, Ed. Transversal, Târgoviște.


Desfăşurarea lecţiei


Nr.
crt.
Etapele lecţiei
Activitatea profesorului
Activitatea elevilor
1.
Organizarea  activităţii
=1min
Se verifică prezenţa mijloacelor de învăţământ pentru lecţie, tabla; se notează absenţii.
Pregătesc  caietele, manualele
2.
Verificarea cunoştinţelor din lecţia anterioarăProcese de meteorizare și procese legate de acțiunea gravitației ’’  = 3 min
Se adresează frontal elevilor mai multe întrebări şi se verifică pe rând, la hartă sau prin completarea răspunsurilor din bancă, 4 elevi.
Tipuri de întrebări:
¨      Definiți dezagregarea.




¨     Precizați principalele tipuri de deplasări.
¨     Sunt atenţi
¨     Urmăresc

¨     Răspund la întrebări
¨     Dezagregarea reprezintă procesul de sfărâmare a rocilor datorită variațiilor diurne ale temperaturii și îngheț-dezghețului.

¨     Principalele tipuri de deplasări sunt:
- deplasări bruște: prăbușiri, surpări, năruituri;
- deplasări lente: alunecări de teren, curgeri de noroi, tasarea, sufoziunea.
3.
Captarea atenţiei =2 min.
¨     Ce alți agenți externi mai acționează asupra reliefului?

¨     Asupra reliefului mai acționează apele curgătoare, ghețarii, vânturile, apele marine și oceanice etc.
4.
Anunţarea lecţiei noi şi a obiectivelor propuse =
1 min.
Se notează pe tablă titlul lecţiei ”Relieful fluvial și relieful glaciar’’ ,
Se expun oral obiectivele propuse ce se vor realiza prin conţinutul lecţiei.
¨     Notează pe caiete

¨     Sunt atenţi
5.



















Dirijarea învăţării=35 min.
















¨     Profesorul definește relieful fluvial și notează pe tablă definiția ( este relieful rezultat în urma acțiunii apelor curgătoare).
¨     Care sunt agenții și procesele ce contribuie la formarea reliefului fluvial?



¨ Profesorul completează schema lecției cu informațiile descoperite de elevi.
¨  Carea sunt formele de relief rezultate în urma acțiunii apelor curgătoare?
¨ Profesorul completează schema lecției cu informațiile descoperite de elevi.
¨ Profesorul expune elementele unei văi, iar cu ajutorul secvenței de lecție AEL dirijează învățarea activă a elevilor: folosind secvența AEL elevii vizualizează și apoi identifică elementele unei văi, iar cu ajutorul ferestrelor de detaliu din cadrul acesteia descoperă semnificațiile termenilor; apoi completează schema lecției cu noile informații.
¨ Folosind secvența AEL profesorul propune elevilor un exercițiu interactiv pentru verificarea achiziției noilor termeni.
¨     Profesorul definește relieful glaciar și notează pe tablă definiția ( este relieful rezultat în urma acțiunii gheții).
¨      Profesorul explică elevilor condițiile de formare a ghețarilor și solicită acestora să  localizeze pe Harta fizică a lumii zonele în care sunt întâlniți ghețari.
¨     Profesorul completează schema lecției cu noile informații.
¨     Care sunt agenții și procesele ce contribuie la formarea reliefului glaciar?



¨ Profesorul completează schema lecției cu informațiile descoperite de elevi.
¨ Pe baza informațiilor anterioare profesorul realizează taxonomia ghețarilor și notează în schema lecției.
¨  Care sunt formele de relief rezultate în urma acțiunii ghețarilor?

¨ Profesorul completează schema lecției cu informațiile descoperite de elevi.

¨ Profesorul prezintă elevilor cu ajutorul materialului Power Point elementele reprezentative ale reliefului glaciar.
¨ Elevii ascultă explicațiile profesorului și notează în caiete.

¨     Agentul care contribuie la formarea relifului fluvial este reprezentat de apele curgătoare. Procesele  prin care acționează apele curgătoare asupra reliefului sunt: eroziunea, transportul și acumularea.
¨     Elevii notează în caiete.

¨     Formele de relief rezultate în urma acțiunii apelor curgătoare sunt văile.
¨     Elevii notează în caiete.

¨     Elevii urmăresc explicațiile profesorului, apoi vizualizează și identifică elementele unei văi în secvența AEL, aflând și semnificația acestora.

¨     Elevii notează în caiete noile informații.


¨     Elevii participă la exercițiul interactiv.


¨   Elevii ascultă explicațiile profesorului și notează în caiete.

¨     Elevii ascultă explicațiile profesorului și
Localizează pe Harta fizică a lumii zonele în care sunt întâlniți ghețari



¨     Agentul care contribuie la formarea relifului glaciar este reprezentat de gheață. Procesele  prin care acționează ghețarii asupra reliefului sunt: eroziunea, transportul și acumularea.
¨     Elevii notează în caiete.

¨ Elevii ascultă explicațiile profesorului și notează în caiete.


¨     Formele de relief rezultate în urma acțiunii ghețarilor montani: circurile,  văile, pragurile și morenele glaciare
¨     Elevii notează în caiete.
                                     
¨     Elevii urmăresc materialul Power Point.


6.
Obţinerea performanţei
= 5 min
¨     Se realizează cu ajutorul fișelor de evaluare.
¨     Elevii completează fișele de evaluare cu informațiile solicitate.
7.
Evaluarea = 2 min.
S-a realizat pe tot parcursul lecţiei.
Se evaluează elevii prin note.

8.
Tema pentru acasă=1 min.
Învăţarea lecţiei pe baza manualului, a caietului de notiţe, a atlasului  şi facultativ din alte surse.


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu