PROIECT DE
ACTIVITATE DIDACTICĂ
Data:
Clasa: a X-a
Unitatea de învăţare: GEOGRAFIA POPULAŢIEI ŞI
A AŞEZĂRILOR UMANE: Geografia aşezărilor umane
Subiectul lecţiei: Forme de aglomerare
rurală
Tipul lecţiei: mixtă
Profesor:
Competenţe specifice:
1.1. Utilizarea terminologiei ştiinţifice şi
disciplinare specifice (concepte, noţiuni) pentru prezentarea unei informaţii
referitoare la aşezări;
3.2. Sesizarea unor succesiuni în evoluţia
aşezărilor
5.3. Utilizarea unor metode de analiză
directă sau mediată a aşezărilor umane
5.4. Utilizarea unor metode şi tehnici
simple, specifice diferitelor discipline ştiinţifice, pentru analiza unor
elemente ale
aşezărilor omeneşti.
Competenţe specifice derivate:
La sfârșitul lecției elevii vor dobândi competențe de a:
-
defini termenii: forma de aglomerare umană, forma
și structura satului;
-
clasifica formele de aglomerare rurală;
-
descrie criteriile de clasificare a satelor și să să
examineze tipurile de aşezări corespunzătoare fiecărui criteriu urmărind textul
lecţiei;
-
corela tipurile de azezări cu reprezentarea lor
grafică, cartografică şi cu imagini;
-
localiza pe Harta fizică și politică a lumii
regiunile și țările corespunzătoare anumitor tipuri de sate;
-
dezvolta exerciţiul de analiză şi sinteză a
elementelor specifice diverselor tipuri de sate pe baza schemei logice, ce conduc la
accesibilitatea învăţării
Metode
folosite: conversaţia euristă, învăţarea prin descoperire, problematizarea, lucrul
cu harta, , modelarea.
Mijloace
de învăţământ: harta politică a lumii, imagini şi reprezentări grafice ale tipurilor
morfostructurale de aşezări, organizatorul grafic, schema logică, tablă, cretă,
fișe de documentare, fișe de lucru, prezentare Power Point
Organizarea
clasei: frontală, în perechi, independent – individuală.
Loc de
desfăşurare: cabinetul de geografie
Bibliografie :
Eliza Dulamă (2002) -
metode, strategii si tehnici activizante cu aplicatii in geografie, Ed Clusium
Cluj Napoca
Posea Gr./Aur N.
(2005) – Geografie-Manual pentru clasa a X-a, Editura BIC ALL, București.
Silviu Neguţ, Mihai
Ielenicz, (2005) -
Geografie- Manual pentru clasa a X-a, Editura
Humanitas Bucureşti
Gabriela Apostol
Ilinca N. (2008) - Geografia populației și așezărilor umane,
Editura CD Press;
Ilinca N., Mândruț O.
și coord. (2006) - Elemente de didactică
aplicată a Geografiei, Ed. CD Press București;
Desfăşurarea lecţiei
Etapele lecţiei
|
Activitatea profesorului
|
Activitatea elevilor
|
1
|
2
|
3
|
1. Organizarea activităţii
= 1 min
|
v
Se verifică prezenţa mijloacelor de învăţământ pentru lecţie, tabla, se
distribuie elevilor anexa cu textul lecţiei , fișele de lucru cu schema
lecției ce urmează a fi completată, se notează absenţii
|
v
Pregătesc fișele de lucru, textul lecţiei
|
2. Verificarea cunoştinţelor
din lecţia anterioară: „Funcțiile și structura funcțională a așezărilor
omenești ”
= 5 min
|
v
Se adresează frontal mai multe întrebări şi se verifică pe rând la hartă
sau prin completarea răspunsurilor din bancă, 4 elevi
Tipuri de întrebări:
v
Ce înțelegeți prin funcția unei așezări umane?
v
Ce tipuri funcționale de de așezări rurale cunoașteți?
v
Dar urbane?
v
Dați exemplu de 3 orașe cu funcție comercială și 3 orașe cu funcție
administrativ-politică. Localizați aceste orașe la Harta politică a lumii.
|
v
Sunt atenţi
v
Urmăresc
v
Răspund la întrebări
v
Răspund
v
Localizează orașele pe hartă.
|
3. Activitatea introductivă prin captarea
atenţiei şi trecerea la lecţia nouă
= 2 min
|
v
Se face referire la cunoștințele anterioare ale elevilor, recomandându-le
să-și amintească noțiuni legate de habitatul uman.
v
Vă mai aduceți aminte ce este habitatul uman?
cunoaşteţi?
v
Câte tipuri de habitat cunoașteți?
|
v
Îşi amintesc
v
Definesc
v
Răspund
|
4. Anunţarea lecţiei noi şi
a obiectivelor propuse
= 1 min
|
v
Se notează pe tablă titlul lecţiei: „Forme de aglomerare rurală ”
v
Se expun oral obiectivele propuse ce se vor realiza prin conţinutul
lecţiei.
|
v
Notează pe schemă
Sunt
atenţi
|
5. Dirijarea învăţării
= 28 min
|
v
Urmăriţi textul lecţiei şi definiţi forma de aglomerare umană.
v
Identificaţi tipurile de forme de aglomerare rurală, prezentând
specificul fiecăruia.
v
Se prezintă de către profesor imagini cu fiecare forma de aglomerare
rurală prezentată de către elevi.
v
Se notează sistematic informațiile în schema lecției de pe tablă.
v
Analizați criteriile după care se clasifică satele, definind apoi
noțiunile de structură și formă a acestora.
v
Se completează în schema de pe tablă
v
Se propune a se analiza pe rând tipurile de aşezări specifice fiecărui
criteriu de clasificare, profesorul indicându-le elevilor să lucreze în
perechi .
v
Se prezintă imagini și grafice despre fiecare tip de sat, apoi se
completează în schema de pe tablă.
|
v
Sunt atenţi la întrebări
v
Răspunde 1 elev
v
Analizează , un elev enumeră tipurile de forme de aglomerare rurală; apoi
câte un elev prezintă caracteristicile câte unui tip făcând referire la
definiție și loclizarea geograficică a acestuia.
v
Notează în schema din fișă
v
Urmăresc textul lecţiei, enunță criteriile, definind apoi noțiunile de
structură și formă a satelor.
v
Notează în fișe.
v
Elevii, în perechi analizează fiecare criteriu de clasificare a satelor,
extrăgând informațiile referitoare la caracteristicile principale ale
acestora. Le expun oral.
v
Elevii notează în schema din fișa de lucru.
|
6. Fixarea cunoştinţelor
= 10 min
|
v
Pe baza unei fișe de lucru se recomandă elevilor să clasifice tipurile de
sate pe cantinente.
|
v
Elevii discută între ei, completează diagrama, și prezintă oral.
|
7. Evaluarea cunoştinţelor
= 2 min
|
v
s-a făcut pe parcursul lecţiei.
v
Fișa de evaluare:
3. După forma
de relief satul vostru face parte din categoria satelor de ................
|
v
Rezolvă fișa de evaluare
|
8. Temă pentru acasă
= 1min
|
v
Învăţarea lecţiei.
|
v
notează în caiete
|
9. Evaluarea activităţii
elevilor . Notarea
|
-Se apreciază activitatea
elevilor
în timpul lecţiei şi se notează elevii care au răspuns cel mai mult
|
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu