De
acest program pot beneficia şi cadrele didactice din învăţământul
preuniversitar asigurând acestora o formare profesională continuă şi în acelaşi
timp un plus de experienţă în activitatea didactică. Trebuie ştiut faptul că un
asemena curs de formare iţi poate aduce
până la 15 credite.
În
perioada 18-22 martie 2008 am
beneficiat de un asemenea curs ce s-a desfăşurat în Portugalia în oraşul Caldas
da Rainha situat la 84 Km nord de oraşul Lisabona.
Cursul
intitulat ,, Fresh Water as (Future) Heritage – The memory of rain drop”- „Apa
curată ca moştenire viitoare-Memoria picăturilor de ploaie” a prilejuit
întâlnirea a 15 cadre didactice din 8 ţări: Estonia, Letonia, Lituania,
Finlanda, Olanda,Portugalia, România şi
Grecia .
Obiectivele principale ale cursului au fost
reprezentate de promovarea cunoştinţelor despre:
Ø
Conservarea apei;
Ø
Colectarea apei şi sistemul public
de aprovizionare cu apă;
Ø
Utilizarea apei în tratarea
diferitelor afecţiuni;
Ø
Managementul resurselor de apă
potabilă;
Ø Instrumente de păstrare a apei
în mediile aspre (neprietenoase),soluţii vechi individuale şi colective;
Ø Utilizarea noilor tehnologii
de epurare a apelor.
Pe parcursul săptămânii respective am
vizitat o serie de obiective deosebit de importante luând astfel contact cu
sistemul portughez :
- Rezervaţia Naturală Serra d’Aire e Candeiros (Parc Naţional), ce face parte din masivul Serra da Estrela, în cadrul căreia am vizitat Peştera Alvados – descoprită în 1964 având o lungime de 1,5 Km, cu impresionante stalactite, stalagmite şi coloane;
În inima Parcului natural este
situat un mic sătuc numit Serra de Santo Antonio ce posedă cel mai frumos
peisaj carstic din întregul parc, caracteristicile acestuia fiind date de
prezenţa zonelor sălbatice de plantaţii de măslini. Lipsa apelor subterane de
suprafaţă reprezintă una din caracteristilcile acestei regiuni. Totuşi apa
provenită din precipitaţii este absorbită rapid de sol, iar numeroasele
crăpături şi fracturi existente în roci au permis acesteia să intre într-o
largă şi complexă reţea de canale subterane şi grote ce alimentează una din
cele mai mari pânze freatice din întreaga Peninsulă Iberică.
În acest mediu ostil oamenii au găsit soluţii pentru a păstra apa pe
peioadele secetoase. O astfel de soluţie este bazinul de colectare a apei din
precipitaţii ca cel din imaginea alăturată.
- Vizită la Spitalul şi Muzeul Regina Leonor- Caldas da Rainha, construit în anul 1484, spital ce utilizează apele termale sulfuroase în tratarea diferitelor afecţiuni;
- Vizită la Staţia de epurare a apei Charneca din oraşul Arelho (Obidos).
Staţia are o bogata
activitate în domeniul protecţiei mediului, deoarece împreună cu comunitatea
locală şi cu şcoala desfăşoară programe educaţionale legate de protecţia
mediului . În aceste programe sunt implicaţi copiii încă de la vârsta preşcolară. Prin utilizarea celor mai noi
tehnologii această statie de epurare a apelor reuşeşte să folosească aproape în
întregime reziduurile: resturile solide sunt centrifugate şi transformate în
îngrăşământ natural folosit în agricultură; tot în urma acestui proces de
curăţare a apelor extrag prin procedee naturale biogaz ce este transformat
ulterior în curent electric, iar în etapa finală apele sunt tratate cu radiaţii
ultraviolete pentru a putea fi folosite: în agricultură pentru irigaţii, la
spălarea instalaţiilor staţiei, şi restul sunt deversate în ocean. Un asemenea
exemplu ar trebui urmat şi de România.
- Vizită la Asociaţia ecologică „Paul de Tornada”, asociaţie ce funcţionează pe bază de voluntariat;
- Vizită la Muzeul Apei din Lisabona , muzeu ce are mai multe componente:
1.
Apeductul de livrare a apei construit în
secolul al XVIII-lea ce furniza apă oraşului;
2.
Rezervorul de apă potabilă Mae d’Aguadas Amoreiras –
Catedrala Apei construit în secolul al XIX-lea ;
3.
Staţia de pompare a apelor Barbadinhos
construită în secolul al XIX-lea.
- Vizită la Oceanariul din Lisabona. Acesta a fost inaugurat în anul 1990 în cadrul expoziţiei secolului XX cu tema : „Oceanul, moştenire pentru viitor”.
Oceanariul adăposteşte peste 8000 de plante şi animale
aparţinând la 500 de specii. Tancurile vehiculează zilnic peste 7 milioane de
litri de apă de mare cu ajutorul instalaţiilor şi sistemelor.
Populaţia
este informată în scopul conştientizării importanţei pe care o are protecţia
apelor prin faptul că instituţiile mai sus menţionate realizează împreună cu
şcoala şi cu comunitatea locală, activităţi pentru elevi şi adulţi. Portugalia
a format asfel o educaţie în domeniul
protecţiei apelor şi utilizării raţionale a acestora.
Dacă o ţară cu resurse puţine de apă poate
realiza o astfel de educaţie, o ţară precum România ce are resurse bogate de
apă de ce nu ar putea?
Acest exemplu îl putem urma fiecare dintre
noi, având mai multă grijă de Mediul Înconjurător şi de Apă în special, ca resursă existenţială a vieţii.
LILIANA ŞETREANU – Profesor Geografie la LICEUL TEHNOLOGIC „Dr.C.Angelescu” Găeşti, DÂMBOVIȚA
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu