Numele meu este Șetreanu Liliana, profesor de
Geografie la Liceul Tehnologic “Dr.C.Angelescu” Găești, Dâmbovița. În perioada
11-16 August 2013 am beneficiat de o bursă individuală Comenius, prin Programul
de Învățare pe Tot Parcursul Vieții, cu sprijinul ANCPDEFP. Titlul cursului
este “Reading the City
Stockholm”.
Perioada de 11 – 16 August 2013, STOCKHOLM - SUEDIA
PARTICIPANŢI:
16 profesori din 9 țări: Cehia, Franța, Grecia, Ungaria, Italia, Olanda, Romania, Slovacia și Spania.
OBIECTIVELE CURSULUI:
PARTICIPANŢI:
16 profesori din 9 țări: Cehia, Franța, Grecia, Ungaria, Italia, Olanda, Romania, Slovacia și Spania.
OBIECTIVELE CURSULUI:
- Cursul își propune să ofere școlilor cu competențe și resurse ce le permit, să investigheze Europa prin intermediul orașelor și capitalelor ei.
- În special acesta este menit să permită copiilor să exploreze numeroase aspecte ale identității lor culturale și să compare diverse identități exprimate de alți tineri europeni.
- Cursul recunoaște importanța mediului urban în explorarea și exprimarea identității, și rolul muzeelor, în special a acelora consacrate zonei urbane locale, în interpretarea identității locale și a oamenilor care trăiesc acolo.
- Explorarea orașului ca un mod de dezvoltare a cetățeniei active.
SCOPUL
CURSULUI :
Cursul Reading the City îi va ajuta pe profesori să înțeleagă mai bine cum pot folosi orașele însele ca mijloc didactic și să privească la utilitatea practică a acestora, ca temă în educație atât pentru elevi cât și pentru adulți.
Teme
majore abordate de curs:
-folosirea mediului urban ca mijloc
educațional
-studierea orașelor prin prisma abordării personale
-studierea orașelor prin prisma abordării personale
“Mediul urban ca mijloc educațional”, are ca scopuri principale:
- să dezvolte o înțelegere a modului în care spațiile locuite sunt proiectate și cum acesta le poate influența existența;
- să crească conștientizarea importanței calității mediului, precum și dezvoltarea unui simț de responsabilitate față de mediu;
- să împărtășească identități cu alții prin prezentarea locului și a modului de viață al oamenilor;
- într-un context European să arate ce este important pentru aceia care locuiesc într-un loc și nu ce trebuie să vadă un străin.
- să dezvolte o înțelegere a modului în care spațiile locuite sunt proiectate și cum acesta le poate influența existența;
- să crească conștientizarea importanței calității mediului, precum și dezvoltarea unui simț de responsabilitate față de mediu;
- să împărtășească identități cu alții prin prezentarea locului și a modului de viață al oamenilor;
- într-un context European să arate ce este important pentru aceia care locuiesc într-un loc și nu ce trebuie să vadă un străin.
Subiecte principale
abordate:
* Comunicarea și orașel
* Structuri în orașe-culturale, politice, sociale, artistice etc.
* Orientarea în orașe
* Percepția și orașele
* Identități și orașe
* Citirea orașelor ca texte
* Abordarea orașelor ca muzee:
- orașul ca un muzeu;
- orașul-un muzeu de clădiri în aer liber.
* Dezbateri despre diferite aspecte urbanistice
* Proiecte practice:
- Eseu foto care să
surprindă aspecte vechi și moderne ale orașului, luând în considerarea modul
cum trăiesc oamenii în oraș, precum și aspecte ale vieții lor urbane.
-Un plan de lecție Webquest pe care să-l putem
realiza cu elevii sau studenții (având ca suport vizitele și activitățile
desfășurate de-a lungul întregii săptămâni, dar și site-ul zunal.com-ce prezintă modalități de realizare a unui astfel de plan de
lecție).
* Atât planul cât și eseul au fost prezentate la sfârșitul cursului ca produse finale.
Valori urmărite în acest
curs:
* Să permită oamenilor să exploreze mediul lor prin
proprii ochi, prin propria experiență;
* Nu încearcă să predea despre un oraș anume, ci să
dezvolte metode flexibile, ce pot fi folosite într-o varietate de orașe
europene;
* Să evite stereotipurile;
* Proiectul este de asemenea consacrat
incluziunii:implică o largă categorie de școli, rurale și urbane, în special
acelea cu un procent ridicat de elevi ale minorităților etnice, astfel că
orașul european este văzut ca pluralist, oraș multicultural și nu unul limitat
la culturile tradiționale ale statelor membre.
Metodele utilizate pe tot parcursul activității au fost cat
mai diversificate: de la workshop-uri, la lucru pe grupuri mici, cercetare in
teren, excursii, vizite, metode ce vizează utilizarea tehnologiei moderne în
explorarea unui oraș (tablete, telefoane inteligente, softuri ce pot fi
instalate pe tablete sau telefoane, utile pentru explorare), debateri, prezentări Power Point,
modalitati de realizare a unui show TV pe baza informațiilor obținute din
explorarea orașului de-a lungul întregii săptâmâni.
Conceptele
didactice folosite
pe toată durata cursului au fost dintre cele mai diverse: formale și informale,
orale și vizuale, logice, intrapersonale, spațiale, kinetice, interpersonale,
etc.
PROGRAMUL ACTIVITĂŢII DE FORMARE:
Activitățile desfășurate au fost destul de elaborate
. Încă din prima zi, după ce fiecare participant s-a prezentat, am fost
împărțiți în 3 grupuri de lucru (2 grupuri cu câte 5 membri, iar al treilea
grup cu 6 membri), în funcție de nivelul de predare al fiecărui profesor- primar, gimnazial și liceal.
ZIUA 1:
- primirea
participanților;
- cina, având ca temă “Taste
of your home” unde fiecare participant a adus și prezentat produse tradiționale din țara natală;
ZIUA 2:
-prezentarea cursului, a participanților și a echipei
ce coordonează activitatea (David Powell și Pete Stevens);
-“Mediul urban ca mijloc educațional”,
-“Eu însămi/însumi și orașul meu”- prezentarea în cadrul unor mici grupuri de lucru a fiecărui participant și a relației lui cu orașul natal prin intermediul unor mici expoziții de obiecte, fotografii, pliante, obiecte etc.
-Prelegere: “Orașul și identitatea”- explorând identitățile orașului prin: mijloace de existență, mijloace de vedere, mijloace de vorbire, mijloace de realizare.
-Prezentarea activității practice: “Captarea atmosferei orașului Stockholm”;
Vizitarea Muzeului Medieval al orașului Stockholm;
-Turul Orașului Vechi.
-
ZIUA 3:
Călătorie în Insula Djurgarden;
ZIUA 3:
Călătorie în Insula Djurgarden;
- Tur al Muzeului în aer liber Skansen, în context istoric, prin
intermediul căruia am putut descoperi comunitatea istorică a orașului.
- Călătorie cu ferryboat-ul la Slussen (cartier din centrul
orașului)
- Orașul ca un muzeu: explorarea identității urbane, citind orașele
ca texte, pe de o parte prin intermediul imaginilor, artefactelor, sunetelor,
cuvintelor, iar pe de altă parte în linie dreaptă, ordonat sau la întâmplare;
- Vizitarea Muzeului Orașului Stockholm.
-Arta și cetățenia urbană-atelier de lucru;
-Prelegere despre orientarea în oraș;
-Orientarea în orașe virtuale- prezentarea unor mijloace digitale
de orientare și realizarea de demonstrații ale funcționalității acestora.
-Tur ghidat în Stockholm prin subteran,
oraș și suburbii.
ZIUA 5:
la 65 Km vest
de
Sockholm- vizitarea Castelului Gripsholms; sarcini
de grup, cu exerciții de
orientare;
-Călătorie spre Stockholm cu o
barcă
cu motor cu aburi.
ZIUA 6:
-Producerea unui show TV bazat pe excursiile de
sudiu și vizitele
la muzee desfășurate de-a lungul
săptămânii.
-Prezentarea pe grupe de lucru a planurilor de lecție,
sarcini
trasate încă de la începutul activității.
-Evaluare și discuțiile finale.
Deși am mai beneficiat și de alte granturi, acest
curs a reprezentat cea mai bogată experiență profesională de care am avut parte
până în prezent. Acest lucru s-a datorat sprijinului acordat de
A.N.P.C.D.E.F.P., fără de care nu aș fi reușit.
Vă sfătuiesc să aplicați pentru un asemena curs,
deoarece nu veți regreta.
Continutul acestui material reprezinta responsabilitatea exclusiva a autorului,Agentia Națională și Comisia Europeană nu sunt responsabile de modul in care informatiile vor fi utilizate.
Profesor: Liliana Șetreanu
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu